Nederlandse ambassadeur bij mamelodi school - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Gabrielle Schoemaker - WaarBenJij.nu Nederlandse ambassadeur bij mamelodi school - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Gabrielle Schoemaker - WaarBenJij.nu

Nederlandse ambassadeur bij mamelodi school

Door: gabrielle

Blijf op de hoogte en volg Gabrielle

03 Februari 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

Alle Nederlandse studenten hadden een uitnodiging gekregen om naar een school in Mamelodi te komen, want de Nederlandse ambassadeur zou op bezoek komen en boeken doneren namens de Nederlandse ambassade.
Met een luxe busjes van de universiteit zijn we met 12 Nederlandse studenten op weg gegaan naar de school in Mamelodi ( een achterstandswijk). Dit is een van de scholen waar het fonds waar Helen vrijwilligerswerk voor doet actief is. Het fonds werk al 15 jaar aan deze school om kinderen goed onderwijs te bieden. Ook is het actief op andere scholen in de regio.
Bij aankomst op de school zag het er inderdaad allemaal mooi uit, het was boven mijn verwachtingen. Kinderen kwamen gelijk naar ons toe gerend en pakten ons vast, omdat ze niet vaak bezoek krijgen van blanke mensen. We namen een kijkje in de nieuwe bibliotheek die ze vanaf dit jaar in gebruikt gaan nemen. Een paar kasten met boeken, zitzakken en tafels. De muren waren geschilderd door studenten die vorig semester in Tuksdorp woonden.
De ambassadeur was vertraagd dus hebben we op de school rondgekeken en in klassen gekeken terwijl de lessen bezig waren. De klaslokalen waren vol met allemaal oude stoelen en tafels, ook was te zien dat de verf op de muren wel een keer aan vervanging toe is. Kinderen en docenten begroeten ons allemaal heel vriendelijk en waren blij met onze komst, ook al hadden we nog niks gedaan. De ene klas was de tafel van 2 aan het opnoemen en zij deden dat tot 100. De andere klas had boekjes godsdienst en weer een andere klas had buiten in de schaduw rekenles met stukken stoeptegel.
Vlak voordat de Nederlandse ambassadeur arriveerde stonden alle kinderen op een groot plein netjes in rijen, ze zongen en danste. Daarna gaf een docent nog even snel een godsdienstige preek, hoe goed god is, dat ze alles aan hem te danken hebben en alle kinderen deden mee met het gebed. Op het moment dat de ambassadeur arriveerde werd er een grote welkoms ceremonie gegeven, zang, dans en docenten wisselde elkaar af. Tot slot doneerde de ambassadeur 2 dozen vol met boeken en een computer, maar natuurlijk wou hij in ruil daarvoor wel dat alle kinderen tijdens de World Cup het Nederlands team zouden supporte.
Tot slot heeft hij de bibliotheek nog gezien en heeft hij alle Nederlanders uitgenodigd op 31 April naar de ambassade te komen, dus vanuit Zuid-Afrika word Koninginnedag een groot feest bij de Nederlandse ambassade in Pretoria.
Het bezoek aan de school heeft bij mij grote indruk gemaakt, als je de school daar ziet dan besef je hoe goed het allemaal in Nederland is. Hier zijn de kinderen zo blij dat ze naar school kunnen gaan voor die paar uur per dag en ze krijgen echt alleen groepsles, kan je niet mee komen dan val je buiten de boot. Kinderen krijgen geen individuele aandacht als het ze niet lukt, daar is geen tijd voor en geen geld. Het niveau van de meeste kinderen is zo laag, ze zitten gemiddeld 5 jaar onder het niveau wat ze zouden moeten kunnen. Toch doen docenten hun best om ze klaar te stomen voor de middelbare school.
Na een inlichtingssessie bij Helen thuis heb ik me aangemeld als vrijwilliger en ga ik in de komende maanden wekelijks bij 1 van de scholen op bezoek om kinderen te helpen en te helpen met renoveren van klaslokalen.
Voor nu de groetjes vanuit het o zo warme Zuid-Afrika, de zomer is nog niet voorbij!

• 05 Februari 2010 - 12:48

Susanne:

Dit spreekt mij natuurlijk erg aan he!!
    Wat leuk dat je met een groep naar een school bent geweest.
    Dan zie je inderdaad pas hoe het onderwijs in zo'n kan zijn.
    Wel een goed punt: ze gaan naar buiten, onderzoeken, rekenen, ervaren :).
    En het niveau van die kinderen, jeetje...
    Wat super goed dat je mee gaat helpen en dat je die kinderen gaat helpen.
    ALs je nog wat didactiek of ideeën nodig hebt, ik hoor het wel! ;)

Ik ga snel je andere verslag lezen!