Kaapstad,wijnproeve,struisvogelrijde en veel meer! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Gabrielle Schoemaker - WaarBenJij.nu Kaapstad,wijnproeve,struisvogelrijde en veel meer! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Gabrielle Schoemaker - WaarBenJij.nu

Kaapstad,wijnproeve,struisvogelrijde en veel meer!

Door: gabrielle

Blijf op de hoogte en volg Gabrielle

21 April 2010 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Het is alweer een goeie week geleden dat ik terug ben gekomen van Kaapstad, maar wegens de drukte met studie nog niet toegekomen eerder iets te typen, maar dan nu toch het hele verhaal!

Na 1 dag in Pretoria met heel veel regen:s waarbij de was buiten laten drogen voor de eerste keer sinds mijn verblijf in Pretoria niet mogelijk was, zijn we zondagochtend weer vroeg opgestaan en kwam een busje ons ophalen om richting het vliegveld te brengen. Deze keer ging de vlucht naar Capetown samen met 5 andere meiden (Femke, Brenda,Ana, Sofia en Imara). Na een 2 uur durende vlucht landen we in Kaapstad waar we gelijk de harde zeewind voelde waaien. Met 2 taxi’s zijn we op weg gegaan naar ons hostel, Backpackers on Castle wat in de uitgaansstraat van Kaapstad lag. Op weg naar ons hostel werd het ons al gelijk duidelijk dat er veel meer Europese invloeden in deze stad aanwezig zijn. De stad is heel anders dan Pretoria, maar ook hier kruisten we een grote sloppenwijk die net buiten de stad lag.
Aangekomen bij de Backpackers wisten we dat het niet onze beste keus was om te overnachten, maar oke voor 2 nachtjes moest het kunnen. De stapelbedden niet 2 hoog maar 3 hoog om zo nog meer mensen in een al hele krappe dorm te proppen en een plastic zeiltje aan het raam getapet omdat het glas al maanden gebroken scheen te zijn deed ons niet beter over de backpackers denken.
Omkleden en vertrokken naar Waterfront, de super dure over toeristische havenwijk van Kaapstad. In Waterfront geluncht, rondgelopen, geshopt en zeeleeuwen zien spelen & zonnen tussen de grote schepen. Ik moet toegeven dat het wel een prachtig plaatje is want op de achtergrond zie je de Tafelberg er met kop en schouders boven uitsteken.
Na weer een terrasje gepakt te hebben bij de plek waar we 3 dagen later naar Robbeneiland zouden gaan, wilden we die mooie berg toch maar van dichtbij bekijken. Het was winderig maar prachtig helder weer. Helaas ging de cabel car niet omhoog met die harde wind en besloten we als de kans kwam de eerste beste te grijpen om toch die berg op te gaan.

Na een nacht van weinig slaap door slechte bedden hebben we gelijk gecheckt of de cable car open was, maar helaas was het geluk niet aan onze zijde en wegens te harde wind kon deze niet de berg op. Na een goed ontbijt hebben we onze plannen omgegooid en zijn we het centrum gaan verkennen, waarbij we leuke art marktjes tegenkwamen en een slaven museum bezocht waar op dat moment een tentoonstelling van Nelson Mandela te zien was. Eind van de middag een minibusje naar Greenpoint gepakt en via de zee terug gelopen naar Waterfront en toen een mini busje terug gepakt naar Longstreet.
s’Avonds gegeten bij een Mexicaans restaurant, waar het eten tegenviel en vooral de Mexicaanse meiden zwaar teleurgesteld waren zijn we gaan relaxen aan een gezellig barretje in Longstreet.

Dinsdag vroeg opgestaan maar helaas zat cable car nog steeds dicht. Om 11uur was het tijd om de gehuurde auto op te halen. Met 6 mensen in een Nissan met zo goed als geen achterlaadruimte volgestampt met bagage naar Stellenbosch getourd om daar wijn te proeven. Morgenhof was onze eerste wijn yard, wat een prachtige plek en een prachtige wine yard, maar helaas was de wijn niet zo lekker als de yard mooi was.
De 2de wijn yard was ook weer een prachtige yard, waar we met een kaasplatter 5 andere wijnen geproefd hebben. Deze wijnen vielen een stuk beter in de smaak en hier heb ik mijn eigen wijn gekocht genaamd; “Gabriele, niet de beste maar toch een leuk aandenken aan een geslaagde middag in het sfeervolle wijnenlandschap van Stellenbosch”.
Na een prachtige tocht via de kust, waar Afrika ons allemaal weer versteld deed staan met zijn prachtige landschappen, maar dan ineens ook weer opduikende sloppenwijken vlak aan zee kwamen we aan in Simon’s Town een dorpje in de Cape Peninsula.
Bij een prachtige net gerenoveerde backpackers hebben we heerlijk geslapen en goed uitgerust zagen we de volgende morgen dat de cable car open, vol goede moet op de weg terug naar kaapstad, want dat moesten we gezien hebben en de pinguings konden we ook nog elders op Garden Route zien.
Ons goede moed werd langzaam maar zeker minder want het was heel bewolkt en het geluk kon niet mee zitten want we kregen ook nog is een sms dat de ferry naar Robben Island waar we die middag een bezoek aan zouden brengen kapot was en dat er tot de zondag daarop geen boten meer vaarden, dus dit niet door kon gaan.
Aangekomen in Kaapstad bleek de Tafelberg niet eens zichtbaar en zijn we maar gaan ontbijten en gaan shoppen. Met niet veel geluk maar toch mooie herinneringen hebben we Kaapstad achter ons gelaten en zijn we naar Hermanus vertrokken.
Die nacht sliepen we in een nog mooiere backpackers, wat echt aanvoelde als een eigen huisje. Voor t eerst sinds tijden gewoon s’avonds op een bank kunnen hangen, is toch 1 van de kleine dingen die ik mis hier.
Brenda en ik hebben ‘s morgens een mooie wandeling langs de cliffen gemaakt waarnaar we door zijn gereden naar Gansbaai waar de 2 Mexicaanse zijn gaan haai kooi duiken. Om ons die middag te vermaken hebben wij ondertussen de vuurtoren bij Danger Point bezocht en een lekkere strandwandeling gemaakt op Pearl Beach.

Aan het eind van de dag hebben we een flink aantal km naar Mosselbaai gereden. Mosselbaai is het begin van de Garden Route, de route die bekend staat om zijn mooie stranden en bossen etc.
Van te voren een hostel geboekt waar we veel verwachtingen van hadden en ook van andere al goeie dingen over gehoord hebben. Een prachtig concept een trein aan het strand, alleen was helaas onderhoud etc slecht. Ja de wc stonken net als ze in de treinen ook stinken en de douche was mini en was allemaal gewoon echt krap.

De volgende dag zijn Femke, Sofia, Imara en ik naar Oudtshoorn gereden, waarbij we een mooie bergpas over moesten en onderweg al veel struisvogels tegen kwamen.
Ons doel was dan ook struisvogel rijden, op dus naar de Congo ostrisch farm waar we een rondleiding kregen en op een struisvogel gereden hebben, echt wat een maffe dieren maar een ervaring om nooit te vergeten! Na het berijden van een struisvogel gewoon weer met de auto naar grotten gegaan waar we een “avontuurlijke” grotten toch gemaakt hebben.
Bij deze tocht gingen we dieper de grotten in en waren de doorgangen soms zo klein dat ik mezelf echt soms afvroeg hoe ga ik me hier zelf doorheen wurmen. Later bij de uitgang ook krantberichten gezien van mensen die echt in die grotten hebben vastgezeten voor flink wat uren.
Eind van de middag terug gegaan naar Mosselbaai waar de andere al vrolijk aan het drinken waren geslagen! Na nacht 2 in de trein zijn Femke en ik de volgende morgen gaan paardrijden, wat makkelijker geboekt was dan de farm te vinden, want dit lag in de middle of now where! Hebben we genoten van een prachtige rit door de velden, bergen en bossen. Rond een uurtje of 3 waren de andere ook terug van het klufen en zijn we doorgereden naar Plettenberg Baai. In Plettenberg ook wel “plet”genoemd hebben we heerlijk “geluncht” en overnacht in een leuk en gezellig hostel gerund door Nederlanders!
De volgende morgen voor het eerst echt even wat tijd op het strand doorgebracht om onze kleurtjes een beetje te verbruinen.
Rond lunch tijd zijn we doorgereden naar Jeffreysbaai, maar onderweg hebben we nog een stop gemaakt. Onderweg zijn Femke en ik een canopy tour door de bomen gaan maken, wat inhield met de kabelbaan van de ene naar de andere boom en dat op 30 meter hoogte in de bossen! De 30 meter hoogte was voor mij al meer dan hoog genoeg:P en daarom ben ik ook niet de bungy jump gaan doen zoals sommige andere.
De oudste backpackers in Jeffreys baai leek ons wel wat, maar aangekomen bleek het eigenlijk allemaal ook echt oud te zijn.
De dag in Jeffreys Baai bestond uit zon, zee & strand, waarbij we nog bruiner kleurde (en sommige onder ons zelf rood):P Wat een prachtig stand en wel zittend op het strand konden we in de zee de dolfijnen zien spelen!
Eind van de dag doorgereden naar Port Elisabeth, het eindpunt van onze trip. Na een diner en wat shotjes hebben we onze avond gezellig afgesloten om de volgende dag Port Elisabeth nog even te zien en s’avonds weer terug het vliegtuig te pakken naar Johannesburg (met vertraging).

Al met al kijk ik terug op een prachtige trip waar Zuid-Afrika me weer verbaasd heeft doen staan om zijn verschillende landschappen, de prachtige natuur en wilde dieren. Mocht iemand zelf de garden route willen rijden dat zou ik toch ook zeker het stuk van Kaapstad tot Mosselbaai zelf rijden want met de wegen vlak langs de kust maak je de verschillende landschappen helemaal compleet. En misschien handig om er iets langer voor uit te trekken zodat je rustig kunt genieten van alles!

Voor nu veel liefs vanuit het Zuid-Afrika, waar het toch dan echt winter begint te worden!