5 dagen, 4 landen en de beste douche @ Vic falls - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Gabrielle Schoemaker - WaarBenJij.nu 5 dagen, 4 landen en de beste douche @ Vic falls - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Gabrielle Schoemaker - WaarBenJij.nu

5 dagen, 4 landen en de beste douche @ Vic falls

Door: gabrielle

Blijf op de hoogte en volg Gabrielle

03 April 2010 | Zambia, Livingstone

Hier ben ik weer even, na een tijdje niks van mij gehoord te hebben. Alles gaat hier super goed, alleen begint het vooral in de nachten een stuk af te koelen en zijn de vesten die ik heb meegenomen toch misschien nog een keer nodig.
Momenteel is het hier paasvakantie en zijn we alle international studenten volop aan het reizen gegaan om delen van (Zuid) Afrika te bezichtigen.
John (Canadees), Imara (Nederlandse) en ik zijn vorige week zondag naar de Victoria falls gevlogen en zouden daar een paar dagen blijven en weer terug vliegen. Na dag 2 is ons plan totaal gewijzigd en zijn we gaan rondtrekken naar de omliggende landen.

Dag 1: Vliegend naar Livingstone & de beste douche bij Victoria Falls
Vorige week zondag morgen zijn we om 6 uur ‘s morgens opgehaald door de taxi die ons naar het vliegveld bracht. Ondanks voor mij alleen een goed uur slaap en John die de hele nacht wakker was gebleven omdat Brenda jarig was en ik nog een opdracht moest afmaken zijn we fris en fit begonnen aan onze reis.
Aangekomen op het vliegveld waren we te vroeg om in te checken en hebben we besloten maar EVEN geld te wisselen voor Zambia. Na alle wissel kantoren geprobeerd te hebben, moesten we eerst een ticket hebben of stuurden ze ons door naar de duty free kantoren.
Na inchecken en wachten mochten we boarden, waarbij een stewardess naar mijn leeftijd vroeg, omdat kinderen (jonger dan 16) niet bij een nooduitgang mochten zitten. Niet alleen in Nederland maar ook in Afrika word ik nog wellis 15 jaar geschat:P
Aangekomen op het vliegveld van Livingstone een heel klein vliegveld met maar 1 baan en waar alles nog met hand gebeurt hebben we een pick up gehad van Jollyboys backpackers. Aangekomen bij de backpakers hebben we ingechecked en zijn we even door Livingstone gelopen wat weinig meer inhield dan oude winkeltjes, gesloten winkeltjes en een paar restaurantjes. Livingstone lijkt net een stadje wat eerst heel goed gelopen heeft maar nu niet meer, ook word je de hele tijd aangesproken en je zag gelijk dat de armoede een stuk groter is hier dan in Zuid-Afrika.
Rond een uur of half 3 zijn we naar de Victoria falls gegaan. Wat een prachtige watervallen zijn dit en ook geen wonder dat dit een wereld wonder is! Omdat het water in deze tijd van het jaar heel hoog staat komt er heel veel water over de vallen heen en heb je heel veel mist waardoor het zicht soms belemmerd word. Eigenlijk kan ik niet met woorden beschrijven hoe gaaf dit was, maar is dit iets wat je echt zelf meegemaakt moet hebben! Ik ben doorweekt geworden door al het water want je kon een brug over waar je de vallen kon zien ( dit was alleen door vele mist onmogelijk die kont op te kijken). Echt de douche die ik daar gehad heb was echt onbeschrijfelijk gaaf en mooi.
Net buiten het park staat een markt waar je zoveel dingen kon kopen, maar je word echt elk kraampje ingetrokken en je moet echt duidelijk zijn en heel erg afdingen.
s’Avonds was iedereen best moe en na voor mij de eerste keer in me leven krokodil te hebben gegeten zijn we vroeg gaan slapen.

Dag 2: Victoria Falls Zimbabwe
Vanmorgen zijn we naar de grens gebracht en zijn we lopend van de ene grens naar de andere grens gegaan waarbij we een prachtige brug overstaken waar je kon bungee jumpen. Dit zag der alleen niet echt professioneel uit en kon je dit zelfs ook afdingen tot half prijs. Na hierom gelachen te hebben zijn we doorgelopen naar de grens met Zimbabwe, waar we een taxi naar de victoria falls backpackers hebben genomen. Aangekomen bij de backpackers leek dit wel uitgestorven en was het zo rustig dat we al gelijk het idee hadden hier geen 3 nachten te willen blijven. Na problemen met geld opnemen zijn we in de regen naar de Victoria Falls gegaan waar je een groter deel 70% van de falls kon bezichtigen. Weer zeiknat maar weer echt een prachtige ervaring rijker het ik de 2de beste douche in me leven gehad.
s’Avonds hebben we 3 andere backpackers ontmoet (2 Duitse en een Zwitser), waar we een tijd gezelllig mee gepraat hebben.

Dag 3: Al backpackend naar Botswana
Deze morgen opgestaan met het idee dat we weg wilden, maar waarheen en hoe was nog niet totaal vastgesteld. Het zou waarschijnlijk Kashane worden net over de grens van Botswana.
Van de Duiters die we de vorige dag ontmoet hadden hoorde we dat hun rond het middag uur met een minibusje naar Kashane zouden trekken. Zij zijn ‘s morgens eerst nog even de stad in gegaan en Imara en ik ook om een plaats te zoeken voor de overnachting, wat tot weinig succes leiden omdat het allemaal zo duur was. Terug lopend naar de lodge werden we ingehaald door de Duitsers en Zwitser in een taxi. Aangekomen bij de backpackers lodge werd ons het plan verteld dat we met zijn zessen in een kleine taxi zouden gaan omdat er geen minibusjes naar de grens overgang zijn. Al onze bagage in de achterbak gepropt met 1 tas op de hoedeplank, de drie jongens op de achterbank en de drie meiden op de bijrijderstoel zijn we begonnen aan de 70 km naar de grens met Botswana. Een 40 minuten later werd iedereen bevrijd uit de kleine kar, konden we onze benen strekken en zijn we lopend de grens overgestoken met Botswana.
Aan de andere kant van de grens stonden geen mini busjes, geen taxi’s en lopend was ook geen optie omdat er wilde dieren rondlopen. Na een half uur wachten was een man die een truck aan het maken was zo vriendelijk om ons naar het dichtstbijzijnde tankstation te brengen waar wel mini busjes stonden. Dus met zijn zessen in het kleine overdekje bakje achter in de pick-up gewurmd en naar het tankstation, waar we toen we uit de pick up kwamen gelijk een andere open pick up tegen kwamen die naar Kashane ging en ons een lift aanbood. Op de weg naar Kashane zagen we een olifant oversteken en nog geen 100 meter verder geiten en koeien langs de weg lopen.
Aangekomen bij de lodge waar de andere een campingplaats hadden gereserveerd gingen wij voor kosten vragen voor overnachting, dit was duur maar schijnbaar nog goedkoop in vergelijking met omliggende lodges. In de tent was nog 1 plaats over en na overleg heb ik besloten in de tent te slapen. Eind van de middag naar The Old House gelopen, een restaurantje wat bekend staat om zijn heerlijk burgers. Uitgehongerd als we waren moesten we wachten tot 5 uur met bestellen, want vanaf toen ging het restaurant pas open. Met de barman/eigenaar van het restaurant aan de praat geraakt en om advies gevraagd voor een safari. 10 minuten later kwam er een man die safari’s doet in het Chobe park en hadden we een dag safari voor een goede prijs geboekt. Plan zou als volgt zijn; 8uur ophalen van lodge, betalen, tot half 1 safari drive en ‘s middags een bootsafari op de Chobe River, inclusief drinken, lunch etc.
Na genoten te hebben van onze heerlijk hamburgers zijn we voetbal gaan kijken en ben ik met Duitse meisje (Linda) naar de tent gegaan en gaan slapen (ik had een deken van de andere geleend).

Dag 4: Safari Chobe National park
De eerste nacht in de tent was een beetje harde grond maar voor de rest heerlijk genoten van de vogels die je ’s morgens wakker maken.
Als afgesproken de vorige avond werden we om 8 uur opgehaald door een safari pick-up en naar het kantoortje gereden, waar we na de financiële dingen afgerond te hebben zijn begonnen aan onze safari in het Chobe National Park. Chobe is een echt safari park, geen verharde wegen en alleen toegang met 4wiel drive. De komende 4 uur zouden we rond stuiteren over deze wegen op zoek naar wilde dieren zoals olifanten, hippo’s, giraffe, Buffalo’s, impala’s, kudu’s, vele vogels en met geluk nog een groep leeuwen.
Na die 4 uur kijk ik terug op een prachtige drive waarbij we veel hippo’s in het water hebben zien liggen, giraffe hebben zien eten, impala’s & kudu’s hebben zien rondslenteren en kuddes olifanten naar de rivier zagen trekken waarbij sommige wel angstaanjagend dichtbij kwamen ( halve meter van onze auto). Tot slot als kers op de taart hebben we 10 minuten voor we het park uitreden een groepje leeuwen van heel dicht bij gezien. Na al deze prachtige dieren in het wild gezien the hebben zijn we terug gereden naar onze lodge waar een lunchbuffet klaarstond.
Onze buiken rond gegeten en op naar het water waar we met zijn vieren de middag op de Chobi river een bootsafari te wachten stond. Aan de ene kant van het water lag Botswana en de andere kant van de rivier zagen we Namibië liggen.
Wat was dat gaaf die bootsafari, eerst bij een klein bootje toegang tot het park vragen en daarna het park in. Het water stond hoog en konden daardoor ook dicht bij de kanten komen waar krokodillen lagen te zonnen en hele grote hagedissen rondliepen. Gelukkig zat het weer mee en was het goed warm, waardoor de olifanten in het water aan het spelen waren. Naar spelende olifanten in het water zou ik uren kunnen kijken, hoeveel lol die met elkaar kunnen hebben en het zag er echt prachtig uit. Op begeven moment begon een best jonge olifant achter de hippo’s aan te zitten in het water, wat echt een geweldig beeld gaf. Tijdens de boot safari hebben we veel dieren zien drinken aan het water. Als iemand ooit de kans krijgt om een bootsafari te doen dan is dit echt een aanrader.
Na een duik in het zwembad zijn we ’s avonds teruggegaan naar het zelfde restaurantje waar we weer heerlijk gegeten hebben.

Dag 5: Met een kleine boot de grens over met Namibië & terug naar Zambia
De 2de nacht in de tent beviel prima,s’nachts veel hippo’s gehoord dichtbij, die schijnen ook op het camping terrein rond te lopen opzoek naar gras. s’ Morgens de vogels die beginnen te fluiten gaf me een gevoel alsof ik wakker werd in mijn eigen kamer thuis in Nederland, want in Pretoria word ik alleen maar wakker van de auto’s die langs scheuren of de safety guards die met elkaar praten.
Vandaag moesten we weer terug naar Zambia omdat we de volgende morgen terug zouden vliegen naar Johannesburg. Rond een uur of 9 hebben de tent opgeruimd en de Duitse vrienden uitgezwaaid die hun tocht verder gingen vervolgen in Botswana. Met een klein bootje zijn wij nog snel even de grens overgestoken met Namibië waar we na het behalen van onze stempel weer terug keerden naar Botswana. In Kashane nog even lekker bij een verse bakker ontbeten waarnaar we met een minibusje terugkeerde naar de Zambiaanse grens. In plaats van met de veerboot zijn we met een speedboot de rivier overgestoken omdat de veerboot net weg vaarde. Weer in Zambia aangekomen hebben we een minibusje richting Livingstone gepakt, het minibusje zat compleet tot aan de nok toe gevuld met mensen wat ook weer een hele ervaring is. Aangekomen in Livingstone zijn John en ik nog even naar de markt bij de Victoria Falls gegaan en hebben daar nog een paar leuke herinneringen gehaald. Op deze markt kan je zelfs je sokken en t-shirts ruilen voor souvenirs.
’s Avonds nog even lekker gegeten in Jollyboys backpackers, onze spullen gepakt en gaan slapen want de volgende dag zouden we terug vliegen naar Johannesburg.

Weer veilig terug gekomen in Pretoria waar het al een paar dagen aan het regenen was zijn we ons nu aan het klaarmaken voor de trip van morgen naar Kaapstad. Morgen vertrekken we met een groep van 6 meiden naar Kaapstad.
Na een weer veel te lang verhaald wens ik iedereen alvast een fijne paasdagen en dat het weer maar mooi mag wezen in Nederland!

Liefs Gabrielle

• 18 April 2010 - 09:42

Susanne:

Mijn eerste reactie:
    WaaaaaaaauwwH!
    Dat je al die dieren in het echt hebt mogen mee maken!!
    Echt super, wat een herinneringen heb jij allemaal.
    Leuk om die ook nog een keer in real life te horen en foto's te zien :)

veel plezier nog!

Liefs!