In de kleinste Chevrolet opzoek naar wilde dieren! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Gabrielle Schoemaker - WaarBenJij.nu In de kleinste Chevrolet opzoek naar wilde dieren! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Gabrielle Schoemaker - WaarBenJij.nu

In de kleinste Chevrolet opzoek naar wilde dieren!

Door: gabrielle

Blijf op de hoogte en volg Gabrielle

28 Januari 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

Met drie kleine huur auto’s waaronder onze huurauto een Chevrolet zonder airco en een Tata met airco en videoschermpjes zijn we op weg gegaan naar het Kruger Park. Een groep van 8 studenten had al een hike van 3 dagen door het Kruger Park op het oog, wij 4 andere Nederlandse studenten hebben besloten toch mee te gaan ook al konden wij niet gaan hiken, omdat het maximale aantal 8 personen was. Dus zonder plan zijn wij mee op pad gegaan naar het Kruger National Park.
De eerste dag kwamen we laat aan bij de Kruger lodge wat dicht in de buurt van het Kruger Park lag. Iedereen moest voor vertrek nog snel malaria pillen halen en nog de laatste dingen op de universiteit regelen. De eigenaar van de lodge gaf ons het advies uiterlijk kwart over 5 te vertrekken de volgende morgen omdat de meeste wilde dieren op dit tijdstip actief zijn en je meeste kans hebt om de big 5 te zien( Olifant, Buffalo, luipaard, Leeuw en Neushoorn).
De volgende morgen vroeg opgestaan en aan de rand van het park de formulieren ingevuld zodat we het Kruger National Park mochten betreden. De maximale snelheid in het park is 50km/u voor de asfalt wegen en 40km/u voor de zandwegen. Na 5 minuten in het park rond te hebben gereden stond er op 2 meter van de weg een olifant, iedereen wou foto’s hebben dus hing half uit de ramen, wat eigenlijk strikt verboden was. Bij elk nieuw dier dat we zagen hebben we de tijd opgeschreven en het kwam uit dat we ongeveer elk half uur wel iets nieuws zagen. Zoals een man die in de auto die ons wees op 3 cheeta’s die in de verte aan het spelen waren, soms waren dieren zo moeilijk om te zien door het hoge gras dat het heel leuk was als mensen je soms op dingen wezen. De eerste dag hebben we op Skakuza geluncht en zijn we doorgereden naar Satara voor de overnachting. We hebben hier overnacht in een 2-persoonsbungalow. Een mooi rond huisje met riet bedekte daken. Buiten was een veranda waar de koelkast en 2 stoelen stonden, om even heerlijk te relaxen. De volgende morgen hebben we als echte studenten uitgeslapen (helaas door licht en geluid, word ik hier elke morgen rond 6 uur wakker). Vanaf Satara zijn we in Noordelijke richting getrokken naar Olifants, waar we ’s avonds een night drive hebben gedaan. In een jeep in het pikken donker met 3 lampen op zoek naar wilde dieren, afgezien van een paar uilen, hazen,impala’s, zebra’s en gnoes hebben wij helaas niet veel gezien. Vroeg de volgende morgen op de fiets een mountainbike tour maken wel gezegd op Afrikaans tempo. Bijna viel ik van mijn fiets af omdat het zo rustig ging, halverwege hebben we heerlijk wat gedronken aan de rivier met nijlpaarden op een paar meter afstand. De gidsen fietsen voorop met 2 geweren en wisten op elke vraag een passend antwoord.
Na terugkomst op het camp even snel gedoucht en weer in de auto terug naar Satara. Voor het eerst in me leven links gereden, wat mij eigenlijk niks tegenviel. De weg naar Satara was vooral off road, omdat we andere dingen wouden zien dan op de heenweg. Op Satara aangekomen bleek dat er dicht in de buurt leeuwen waren, dus wij op zoek naar de leeuwen. Langzaam rijden, omdraaien, langzaam rijden, mensen vragen en weer omdraaien volgende kort op elkaar. Helaas was deze zoektocht naar de leeuwen zonder succes en keerde we terug naar Satara. Satara ligt zo dicht bij Mozambique, dat Imara en ik toch nog even besloten het erop te wagen en een uitstapje naar de grens te maken. Helaas bleek er op de plek waar we heenreden geen grensovergang te zijn, maar hebben we toch de bergen van Mozambique gezien. De terug weg was prachtig mooi, het koelde al af dus de dieren werden weer actiever. Apen, Buffalo’s, krokodil, een giraffe op aai afstand en olifanten sloten onze dag fantastisch af. Vlak voordat we het camp weer opreden werden we nog opgehouden door een groep zebra’s, gnoes en impala’s die de weg versperden en om de beurt allemaal rustig overstaken.
De laatste hele dag in het Kruger Park zijn we rustig naar Zkakuza gereden waar we overnacht hebben in een tent. Onderweg zijn we op jacht gegaan naar leeuwen en neushoorns omdat we deze tot nu toe nog steeds niet gezien hadden. De jacht was zonder succes, mede door het hoge gras is het heel moeilijk om de katachtige te zien. Wel hebben we veel dieren gezien maar na een paar dagen merk je al dat het zien van kuddes olifanten en zebra’s de normaalste zaak van de wereld lijkt.
Op de laatste dag zijn we weer heel vroeg opgestaan en richting Berg en Dal gereden, omdat de andere terug zijn gekomen van de hike in Berg en Dal. In het begin zagen wij lange tijd helemaal niks en vroegen we ons af waarom we om 4 uur het nest waren uitgerold. Toch werden wij om 7 uur ’s ochtends rijkelijk beloond. Eerst zagen we leeuwen van 2 meter afstand, waarbij we ook wisten waarom de leeuwen de andere keren al weg waren. Als iemand een leeuw spot komt er een enorme groep mensen op af en iedereen staat er stil al gekken met de auto die het beste plekje wil hebben. Nog geen 5 km later hebben we een luipaard gespot en 20 km verderop hebben we nog neushoorns gezien in de verte. Het gezegde ‘Being on the right time at the right place’ is echt een gezegde wat geldt in het Kruger Park, want je moet gewoon simpel weg geluk hebben. Toen wij de andere ontmoet hadden was het plan om gezamenlijk weer naar boven te trekken richting Orphen. In Orphen zouden we het park verlaten om naar bloyd River Canyon te gaan, wat van horen zeggen echt prachtig schijnt te zijn.
Helaas hebben zijn wij die morgen niet verder gekomen dan een drinkplaats voor dieren nog geen 20km van waar we de andere hebben ontmoet. De fantastisch mooie Tata met dvd schermen achterin en airco begaf het na het zien van een neushoorn. De auto wou niet meer starten en we stonden vast bij Renostorpan. Van 9 uur ’s morgens tot eind van de middag hebben we gewacht op vervangend vervoer. Tot er om 16:00 een hele kleine blauwe Chevrolet aan kwam rijden, wij dachten dat is een toerist maar nee dat was de monteur. Hij had niks bij zich afgezien van zijn glimlach. Hij probeerde de auto te starten en deed alles wat wij ook geprobeerd hadden maar de auto was niet meer te starten. Om half 5 hebben wij de kleine blauwe Chevrolet meegekregen om onze tocht te vervolgen. Helaas door tijdgebrek hebben wij onze plannen moeten wijzigen en hebben we besloten in zuidelijke richting te trekken.
Wat ik van het Kruger Park zal onthouden zijn de mooie beelden die ik heb gezien en het leven van dieren in het wild. Deze dieren zijn namelijk echt wild en niet aan mensen gewend, zij zien mensen namelijk nog steeds als gevaarlijk. Wat ik aanraad aan mensen die ooit het Kruger Park gaan bezoeken en je hebt de tijd, neem dan je eigen auto! Het ultieme safari gevoel is namelijk pas als je zelf een dier spot
Tot slot wil ik afsluiten met het gezegde wat nog steeds goed in mijn hoofd zit.
‘Take Nothing but photographs, leave nothing but footprints’
Word vervolgd met de trip naar Swaziland….

• 30 Januari 2010 - 12:27

Ellen:

Tjeempie... dus je hebt nu meer nieuwe diersoorten gezien dan dat je dagen weg bent, is het niet? Geweldig hoor!! het klink bijzonder gaaf, leuk om te lezen! Groetjes uit de sneeuw

• 30 Januari 2010 - 21:21

Susanen:

Ook dit is weer boeiend om te lezen!

Wat een hoop dieren, dat is toch wel anders dan in de dierentuin, echt super vet! Kijk je wel uit met slapen in een tent, straks komt er een Olifant of luipaard aan.

En ik lees Berg en Dal, alsof je in de buurt van Nijmegen bent ;)

Heel gaaf wat je daar allemaal ziet, elke dag zal je weer nieuwe dingen zien, genieten dus!

Xx

• 30 Januari 2010 - 22:41

Tonny:

Hoi Gaby,

Ik heb met heel veel plezier alle verhalen zitten lezen. Echt leuk om zo op de hoogte te blijven!! Tsa, leuk om met je eigen auto door Paul Kruger te rijden, maar dan moet hij het wel blijven doen natuurlijk. Je hebt tijdens het wachten natuurlijk wel de omgeving heel goed in je kunnen opnemen.
    Heel veel plezier op je volgende ontdekkingsreis.
    Stuur maar een beetje warmte deze kant uit!!

Groetjes,

Tonny