De oranje GEKTE - Reisverslag uit Ballito, Zuid-Afrika van Gabrielle Schoemaker - WaarBenJij.nu De oranje GEKTE - Reisverslag uit Ballito, Zuid-Afrika van Gabrielle Schoemaker - WaarBenJij.nu

De oranje GEKTE

Door: gabrielle

Blijf op de hoogte en volg Gabrielle

20 Juni 2010 | Zuid-Afrika, Ballito

Lieve Allemaal,
Het is alweer een tijdje geleden dat ik iets van me heb laten horen, maar ik zag ook net dat ik een
reisverslag in de drukte helemaal vergeten ben te plaatse. Helaas heb ik op dit moment geen toegang
tot mijn eigen laptop dus de verhalen van het begin van het WK houden jullie nog te goed. Hier een
kort verslagje over de oranjegekte hier in Zuid-Afrika, de oranje camping en wedstrijden Nederland -
Denemarken & Nederland – Japan. Kortom alles wat ik de afgelopen weken heb meegemaakt.

Op zondag 13 juni werd de oranje camping geopend, als gekke Hollanders dachten we maar
helemaal in vol ornaat naar de oranje camping te gaan. s‘ Morgens even snel naar de markt rood wit
blauwe veters gehaald plus een oranje pruik, het beruchte bavaria jurkje en de mega oranje
zonnebril helemaal klaar om te gaan. Toen we aankwamen s middags was het nog heel rustig alleen
een paar doorwinterde Nederlanders op hoge leeftijd waren al bier aan t drinken en de pers was in
volle getale aanwezig. Langzaam stroomde er meer Nederlanders binnen en rond 8 uur werd de
camping geopend onder de aanwezigheid van de ambassadeur, de burgemeester van Pretoria en de
uitgedoste Nederlanders. Na een hoop Nederlandse meezingers van de deurzakkers en de nieuwe
WK flop “scheeuw voor de oranje leeuw” hebben we na middennacht de camping weer gedag
gezegd, met t gevoel dat we weer even in Nederland waren met een hoop oude mensen en ook de
Nederlandse prijzen moesten betalen op de camping.

Nederland – Denemarken
Op 14 juni werden we vroeg in de morgen opgehaald om ons richting het stadion voort te zetten. De
heenweg verliep super en hebben besloten om de gok te wagen en alle park en ride’s voorbij te
rijden, omdat verhalen van bezoekers van de opening wedstrijd ons niet gerust stelden. We hebben
geluk gehad en omdat we zo vroeg waren hebben we op 300 meter van het stadion kunnen
parkeren. Niet dat dit eigenlijk toegestaan was, maar omdat we zo vroeg waren hadden ze nog geen
idee wie wel en niet hier mocht parkeren en hadden we geluk. Eenmaal binnen de porten van
Soccercity zag een hoop oranje en de sfeer zat er goed in. De binnenkant van het stadion van echt
mega mega mooi! Onze eerste categorie kaartjes waren prachtig op de lange zijde tegen over de
spelers terminal. Hoe goed sommige dingen geregeld zijn hoe slecht andere dingen geregeld zijn, bv
de FIFA die kaartjes verkoop voor not existing stoelen in het stadion. Toen ieder zijn plekje had
gevonden begon het volklied en natuurlijk na het oefenen op de oranje camping zongen we al in
volle borst mee. Na de aftrap hebben we alleen maar gescheeuwd, ogen dichtgeknepen en op
vuvuzela’s geblazen en waren we na een saaie eerste helft heel blij dat in begin van 2de helft het goal
viel. Gelukkig tikte Kuyt ook nog even een goaltje binnen en tikte de tijd heel snel voorbij.
Veel mensen woude met ons op de foto en de hele perswereld heeft foto’s genomen. En dan ja
natuurlijk als, als laatste SBS nog even naar je toekomt sta je te springen en te dansen! De dag vloog
voorbij en voor ik het wist speelde de dag in mijn droom opnieuw af.
In de tijd tussen we wedstrijden hebben we veel voetbal gekeken en nog meer voetbal gekeken. Al
zijn de wedstrijden niet bijster interessant het is geweldig in Zuid-Afrika aanwezig te zijn.

Nederland – Japan
Op vrijdag 18 juni zijn we vertrokken naar Duban. In tuksdorp heb ik alles ingepakt en mijn grote
koffers heb ik daargelaten. Afscheid genomen van ieder die nog in tuksdorp achterbleef en niet
meetrok naar Durban. Na de hele vrijdag in de bus te hebben gezeten kwamen we aan in Durban
waarnaar we naar een backpackers zijn gebracht net buiten Durban. Het was een prachtig hostel waarbij we toen we smorgens wakker werden uitzicht op zee hadden. De mensen waren heel
vriendelijk en na een ontbijt brachten ze ons naar de Park en drive op weg naar het station. De weg
naar de park en drive was geweldig, in een oude hele oude eend zijn we over de snelweg gereden en
iedereen keek ons na, wat een experience in die eend.
Aangekomen bij de park en drive was alles super geregeld, met een kaartje kon je zo de bus in en op
weg naar het stadion. Wat een prachtig stadion, waarbij 1 kant open is en je gewoon het stadion in
kan kijken. De sfeer rond het stadion was echt super gezellig en ook al was de wedstrijd niet de
beste, het is geweldig om het mee te maken en erbij te zijn. De vierde categorie kaarten die we voor
14 euro hebben gekocht bevielen ons prima en ook al zaten we achter het goal het was prachtig. Na
de krappe overwinning zijn we nog even goed feest gaan vieren, want als het feest niet op het veld is
dan doen we het wel naast het veld. Na ons dinner bij het rampzaligste restaurant wat ik hier in Zuid- Afrika meegemaakt heb, heb ik afscheid genomen van Femke, Saskia, Annemarie en Niek. Het was raar om gedag te zeggen tegen de mensen waarmee je hebt geleefd de afgelopen maanden maar het
was een mooi laatste weekend en ik zie ze zeker in Nederland.

Het WK is voor mij nu voorbij en ik ben momenteel op doortocht naar Mozambique, mijn laatste grote reis. Op de planning voor de laatste week van mijn verblijf in Afrika is morgen doortrekken naar
Kosibay en dan op dinsdag doortrekken naar Maputo. Vanuit Maputo trekken we door naar de kust naar het plaatsje Tofo waarnaar we na een paar dagen strand en vis eten weer terug trekken naar Maputo en uiteindelijk mijn reis weer eindigt in Pretoria. Op donderdag 1 juli ben ik dan weer terug
in Nederland en zit mijn reis erop.
Ik zal jullie op de hoogte stellen van mijn ervaringen in Mozambique en als ik weer terug in
Nederland ben zal ik ieder de prachtige foto’s laten zien.
Veel liefs voor nu!

Gabrielle

  • 28 Juni 2010 - 20:41

    Susanne:

    Wat heb je toch allemaal meegemaakt he!!
    Het Wk, wat een toeval eigenlijk he dat je daar ook gewoon midden in hebt gezeten, heel erg vet joh! En SBS, k heb je gezien hoor, nou ja ik zag je achter alle oranjekleuren hihi.
    Ik lees dat je morgen verder gaat naar Maputo, veel plezier!
    En dan is het bijna zoooo .... ver .... NEderland! WOeehooe.
    tot binnenkort,
    Nog lekker genieten deze laatste paar daagjes!
    liefs!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gabrielle

Actief sinds 05 Jan. 2010
Verslag gelezen: 258
Totaal aantal bezoekers 12162

Voorgaande reizen:

01 Januari 2013 - 01 Juli 2013

CA NA DA

10 Januari 2010 - 01 Juli 2010

University of Pretoria

Landen bezocht: