De eerste dagen het Afrikaanse leven - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Gabrielle Schoemaker - WaarBenJij.nu De eerste dagen het Afrikaanse leven - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Gabrielle Schoemaker - WaarBenJij.nu

De eerste dagen het Afrikaanse leven

Door: gabrielle

Blijf op de hoogte en volg Gabrielle

18 Januari 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

Op de dag van aankomst werd ik gelijk van hot naar her gesleept, een Afrikaans nummer halen, naar de supermarkt en naar de universiteit mezelf laten registreren als student.
Wat mij hierbij opviel is dat alles zo goed beveiligd is, in de 5 minuten die ik naar de universiteit moet lopen, kom ik minstens 6 beveiligers tegen, die op elke hoek van de straat staan om studenten te beveiligen. Veiligheid staat zeer hoog in het vaandel bij de universiteit van pretoria.
Op de eerste dag ook gelijk alle andere internationale exchange studenten leren kennen. Mexicanen, Zweedse, Finnen, Duitsers, Canadezen, Amerikanen en vooral veel Nederlanders. In totaal zijn we met een bond gezelschap van ongeveer 35 a 45 exchange studenten, waarvan in ieder geval 15 Nederlanders.
De volgende dag begon de introductie, vroeg uit de veren want het leven begint hier eerder dan in Holland. De eerste dag was het voornamelijk luisteren naar mensen die vertelden. De ene over veiligheid, de ander over hiv en weer een ander over het tuks-leven, want we zijn vanaf nu allemaal tukkies. Daarna hebben we een rondtour gehad over de campus (dit duurde wel een paar uur, zo groot is het daar!), waarbij de campus zo prachtig mooi groen is. Alles is zo schoon, netjes en goed onderhouden. ‘s Avonds met een groep internationale studenten Hatfield square op, een plein met veel kroegen en eetcafés waar je voor een prikkie lekker kunt eten en drinken. Een groot bord lekker eten en 2 drankjes kost rond de 70 Rand (7 euro).
De 2de dag van de introductie was het kennismaken met de Afrikaanse cultuur. Een oude bus bracht ons buiten Pretoria waar we een cursus trommelen hebben gehad. Muziek maken is voor de Afrikanen een manier van communiceren zonder woorden, het is prachtig om te zien hoe die mensen op gaan in het trommelen en met hoeveel enthousiasme ze het je willen leren. Na een paar uur op de trommel geslagen te hebben waren ieders handen rood en zijn we gaan lunchen. Na de lunch kregen we een vuurshow te zien en heb ik een slang vastgehouden!
Op de derde avond hebben wij als exchange studenten onze eerste Afrikaanse braai gehad van onze “huisouders” Helen en Edwin. Op dat moment heb ik hen ook voor het eerst ontmoet, hele vriendelijk mensen die openstaan voor alles en een hoop goedkeuren. Helen komt oorspronkelijk uit Engeland en doet hier sinds 5 jaar vrijwilligers werk in een achterstandswijk net buiten Pretoria. Ze heeft ons ook allemaal uitgenodigd hierbij te helpen tijdens onze tijd hier in Zuid-Afrika, iets waar ik zeker aan ga deelnemen.
Op de zondag werden Imara, Femke en ik door Oliver en Julianne opgehaald (2 jongens die al een paar jaar in Zuid-Afrika wonen, oorspronkelijk uit België) op weg naar Merlyn shopping mall, het grootste winkelcentrum van Afrika. Na een paar uur rondgelopen te hebben zijn we nog wat gaan drinken en hebben we tips gekregen over de do’s en don’t s in Zuid-Afrika. Ondertussen zijn we plannen aan het maken voor onze eerste trip wat waarschijnlijk Kruger Park of Cape Town word.
Kortom een lekker zonnig en rustig leventje hier, huis word iedere dag schoongemaakt en zelfs de afwas word voor je gedaan. Toch vraag ik me de volgende dingen wellis af:
- Hoe kunnen die mensen zo rustig aan doen (lopen, eten, werken en praten)? In Nederland leven we met zoveel stress en veel druk terwijl hier iemand rustig op zijn gemak loopt en te laat komen hoort erbij. Mensen laten zich hier niet snel gek maken en zijn al snel tevreden.
- Waar halen de restaurants hun eten vandaan?!? De supermarkten liggen met de meeste producten op gelijk prijsniveau met Holland en de restaurant zijn zo goedkoop (steak 6.00, salade 2.00, Cola 0.70, Malibu-Cola 1.50.

• 30 Januari 2010 - 21:12

Susanne:

Tot nu toe ben ik al je reisverslagen achter elkaar aan het lezen, Wat een ander leven!!
    En wat heb je in de afgelopen tijd al een hoop meegemaakt.
    Leuk om te lezen hoe je alles zo gedetailleerd beschrijft :)

Die vragen die je jezelf stelt, daar ben ik ook benieuwd naar.
    En nederlanders zouden echt eens een voorbeeld aan hen moeten nemen, dan verloopt alles een stuk relaxter!

Meid geniet er van en ik ga je volgende reisverslag snel lezen!

Liefs!