Het leven in Tuksdorp & UP, toch echt studeren… - Reisverslag uit Clarens, Zuid-Afrika van Gabrielle Schoemaker - WaarBenJij.nu Het leven in Tuksdorp & UP, toch echt studeren… - Reisverslag uit Clarens, Zuid-Afrika van Gabrielle Schoemaker - WaarBenJij.nu

Het leven in Tuksdorp & UP, toch echt studeren…

Door: gabrielle

Blijf op de hoogte en volg Gabrielle

14 Maart 2010 | Zuid-Afrika, Clarens

Ja hier heb ik eigenlijk nog niet veel over geschreven, maar door al die uitstapjes lijkt het voor mij veel minder interessant. Toch ga ik het maar is een keer doen en jullie vertellen over het dagelijkse leven hier in Tuksdorp & het studeren aan de universiteit.
Momenteel zit ik hier heerlijk op de veranda met mijn laptop en een kopje thee, uitkijkend over een straat met veel auto’s & tennisvelden aan de andere kant van de weg. De lucht is strak blauwe lucht, de vele bomen zijn nog steeds mooi groen en der waait momenteel een zacht windje. Een man komt langs en verzameld glas wat in de berm ligt en de security staat aan de andere kant van het kruispunt. Ik voorspel vandaag een hete dag waar we weer gerust de 40 graden halen.
Huis 21 een huis waar ik met 4 andere Nederlandse meiden in verblijf is een prachtig net gerenoveerd huis met een nog mooiere veranda, waar we heerlijk buiten kunnen zitten. Omdat we aan de buitenkant van Tuksdorp zitten met ons huisje hebben we een grasveldje voor ons huis met 2 bomen, wat ons soms nog een beetje schaduw geeft en waar we heerlijk kunnen zonnen. En dan een hek, een hek dat ons beschermt van de straat en wat indringers buiten houdt. “terwijl ik dit schrijf denk ik eigenlijk al hoe normaal het is geworden dat er op elke hoek van de straat beveiliging staat in Hatfield en dat een groot hek om elk huis ook geen luxe is maar gewoon a must”.
Tuksdorp is ideaal op 5 minuten loop afstand van de Universiteit, al ligt het wel aan het gebouw waar je moet zijn want de uni is aardig groot, niet te vergelijken met de HAN in Nederland. Alles binnen Tuksdorp is goed geregeld zoals de was faciliteiten en een gezamenlijke tv room. Al 1 tv voor 30 huisjes geeft zo af en toe wel problemen zoals bv de wedstrijd Nederland-VS, die halverwege de wedstrijd van Zuid-Afrika begon. Eerst naar het TV room gegaan, maar die zat dus vol met postgraduaties die de wedstrijd van Zuid-Afrika wouden zien. Toen naar het Square en op zoek naar een cafe waar ze Nederland- Verenigde Staten voor ons op wouden zetten wat niet lukte omdat ze of geen ESPN2 hadden of Zuid-Afrika wouden kijken. Dan moet je creatief zijn en heb ik Werner gevraagd om me op de hoogte te houden via sms. Waarnaar smsjes volgde als “ het loopt niet bij nl elftal. Krijgen allebei weinig kansen. Grootste kans voor Amerika. Nog steeds 0-0.”, “1-0 door Kuyt! Penalty”, “2-0 Huntelaar” & finaly the ”eindstand 2-1”. Zodat je uiteindelijk toch nog kleine dele van de wedstrijd meekrijgt.
Het studeren aan de universiteit…
Ja wat zou ik hier precies over moeten zeggen, studeren is studeren al zie je wel verschillen. Elke keer als ik op de universiteit de poortjes doorloop, denk ik wat een prachtige campus. Alles is netjes bijgehouden, is groen en de gebouwen zijn uit verschillende jaargetijden.
Het grootste verschil voor mij is eigenlijk dat de klassen heel groot zijn, op de HBO zit ik met max 25 in een klas waar ik hier gerust met 200 man in een college zaal zit te luisteren naar een docent die aan een stuk doorverteld tot de 50 minuten voorbij zijn. Mijn lessen zijn allemaal niet langer als 50 minuten, waardoor je wel 3 keer in de week per vak naar de universiteit moet. Het eerste lesuur betekent vroeg op want dat start hier om 7:30. Ik denk dat dit komt omdat het leven hier gewoon een stuk eerder begint vanwege de warmte en omdat het s’ avonds gewoon niet veilig is alleen op straat te lopen. Die vroege uren vind ik heerlijk, want ben toch dagelijks om 6 uur op vanwege zon en geluiden. Wat in de klaslokalen nog heel erg opvalt is dat de zwarte bij de zwarte zitten en de blanken allemaal achteraan bij elkaar. De afgelopen 2 weken heb ik het heel erg druk gehad met studeren, ik had namelijk van elk vak wat ik hier volg de eerste semestertest. De zon scheen de afgelopen week volop wat het leren ook niet vergemakkelijkte. Vanwege mijn toetstijd verlening vonden mijn testen niet plaats in het klaslokaal maar moest ik op kantoor van de docent de meeste toetsen maken. Wat eigenlijk een luxe was, want lederen/zachte stoelen en gewoon helemaal niet afgeleid worden zodat ik me vol kon concentreren op het engels!
De eerste uitslag is al binnen en met mijn 78% ben ik ook zeker niet ontevreden!
Voor nu laat ik het hierbij want morgen weer een deadline voor een assignment, zoals je hoort het is hier wel aanpoten (zo af en toe)!

  • 19 Maart 2010 - 09:55

    Susanne:

    Gefeliciteeeeerd, wat goed gedaan joh! In die hitte leren en dan zo'n hoog percentage halen!
    Heb je inmiddels ook al de andere cijfers terug?
    Leuk om zo ook een indruk te krijgen van hoe je daar leeft:P
    Je wordt daar in ieder geval niet overvallen.
    ik zie dat t daar nog steeds erg warm is. Gister was het hier ook lekker weer. maar dat is nu al weer over.

    Liefs!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gabrielle

Actief sinds 05 Jan. 2010
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 12166

Voorgaande reizen:

01 Januari 2013 - 01 Juli 2013

CA NA DA

10 Januari 2010 - 01 Juli 2010

University of Pretoria

Landen bezocht: